Žádosti ASI-CS>Projekty>202622: Malina učí
202622: Malina učí

Ministerstvo školství schvaluje nová školská zařízení. Ještě před pár lety bylo obtížné či nemožné založit novou školu či školku. Jedná se o specifickou situaci, která po čase skončí, protože velké množství nově vznikajících škol bude brzy odpovídat demografické křivce a tak naplní potřebu společnosti v ČR. Na tuto skutečnosti reagují různě smýšlející subjekty (např. rychle rostoucí svobodná škola Erazim – síť škol s podtitulem „škola vole“). Jako křesťané máme touhu srdce na tuto situaci aktivně reagovat. V prosinci 2022 nám byla ministerstvem schválena Základní škola Malina. Pro komplikace s budovou školy nebyla v září 2024 otevřena. Opětovně byla schválena nyní v únoru 2025. Zařízení vychází z principů vzdělávání, jež popisuje E. G. White v knize Výchova. Tyto pilíře jsou identitou školy. Trojlístkem jsou PŘÍRODA, PRÁCE, CHARAKTER. Dalšími třemi pilíři jsou ODBORNOST, SVOBODA V ŘÁDU a VĚDOMÉ TECHNOLOGIE. Děti v této škole mají praktické příležitosti prohloubit principy NEW STARTU.
Oblast činnosti: Vzdělání
Zahájení projektu: 01. 01. 2026
Ukončení projektu: 31. 12. 2026
Počet placených pracovníků projektu: 3
Dobrovolníků v projektu: 0
Podrobné údaje
Cíle projektu (v bodech)
Cíle pro rok 2026:
- realizace volnočasových aktivity pro děti školního věku (badatelské dny)
- propagace Základní školy Malina
- fundraizing za účelem rekonstruovat budovu
- vybavení zázemí spotřebním materiálem a potřebnými spotřebiči
- zahájení činnosti Základní školy
V roce 2025 se z finačních důvodů nepodařilo zahájit činnost základní školy. Organizace neměla potřebné prostředky na rekonstrukci budovy školy. To, co se v této věci podařilo a proběhlo je:
- opětovné podání žádosti a schválení ZŠ Malina Ministerstvem školství
- získání jiné budovy pro provoz ZŠ Malina
- vypracování stavebního projektu k rekonstrukci budovy školy a jeho schválení na příslušných úřadech
- zajištění pedagogického týmu pro ZŠ
- komunikace s rodiči, zájemci o vzdělávání v ZŠ Malina, besedy s rodiči
- setkání rodin, badatelské dny a příměstský tábor pro děti školního věku a předškoláky
- propagace nové základní školy, roznos letáků, placená inzerce, propagace na webu a sociálních sítích
- příprava darovací výzvy na portálu darujme.cz
Výstupy projektu (v měrných jednotkách)
Reagujeme na místní potřebu rodičů, kteří nejsou spokojeni s úrovní státních škol v České Republice. Zároveň vnímáme potřeby uvnitř Církve adventistů sedmého dne (dále “církev”), kdy církev provozuje v České republice pouze jednu svou školu, která je mimo naši lokalitu (vzdálenost cca 380 km).
Vnímáme, že v současnosti otevíráme možnost provozovat na Slezsku základní školu, kde jako věřící lidé máme hlavní slovo, můžeme projevit svůj charakter a uplatnit křesťanské hodnoty. Realizační tým souzní s tím, že jako křesťanské vytváříme místo, kde jsme věrní křesťanským morálním hodnotám. Rodiče vědí, že navazujeme na práci Lesní mateřské školy, vědí že vytváříme místo, kde se dětí mohou učit převážně v přírodě, v pohybu, zažít si zdravý životní styl, osvojit si uctivý, respektující způsob komunikace a kde klademe důraz na charakter, ctnosti a sebepoznání. Zároveň bychom rodičům rádi nabídli volitelné předměty, kdy očekáváme, že výuka Bible, by mohla být prvním z nich.
Zařízení vychází z principů vzdělávání, jež popisuje E. G. White v knize Výchova. Tyto pilíře slouží jako identita školy:
Příroda – je reálnou učebnou i učebnicí v mezipředmětových vazbách.
Společná práce – s pocitem sounáležitosti je zdrojem praktických dovedností a návyků.
Nabídka odborností – dává rozhled a přináší vnitřní motivací jít do hloubky.
Charakter – skrze inspirativní průvodce a život komunity.
Svoboda v řádu – realizovaná spoluvytvářením na ranním kruhu vede k zodpovědnosti.
Vědomé technologie – díky prevenci, konzultacím a smysluplné práce s nimi (od řemesla k automatizaci).
Probíhá komunikace se zájemci z řad rodičů. Pracujeme na propagaci a zviditelnění celého projektu. Prohlubujeme spolupráci v týmu a připravujeme budovu pro výuku.
Časový harmonogram (termíny hlavních etap projektu)
Propagace a fundraizing
Badatelské dny - volnočasové aktivity pro školní děti
Provoz Základní školy - denně, běh roku je rozčleněn standardně do dvou školních pololetí a letních prázdnin.
Rodinná setkání - čtvrtletně
Besedy - příležitostně
Příměstské tábory - sezónně
Řešitelský tým (vzdělání, odborné zkušenosti, funkce, praxe v NNO)
Mgr. Jana Klodová
- funkce v projektu: zakladatelka spolku, pedagogická koncepce, koordinace projektu
- vzdělání: Mgr. Výchova ke zdraví (primární prevence) a křesťanská výchova pro 2. st. ZŠ, Mgr. Občanská výchova pro 2. st. ZŠ a pedagogika pro SŠ; kurz křesťanské celistvé pedagogiky F. Ketta (200h), kurz Montessori pedagogiky (40h), kurz Sfumato, kurz Hejného matematiky, kurz Etické výchovy, Spiralis rozvíjím svůj svět – sebezkušenostní vzdělávání (kompetence k podnikavosti, prezentační a komunikační kompetence)
- odborné zkušenosti: Mateří Doušky - pedagog předškolní pedagogiky, Křesťanská akademie mladých - lektor primární prevence, autorka metodik v rámci EU projektu „Výchova demokratického občana“ (více viz. životopis v příloze).
- praxe v NNO: ADRA: dobrovolník v kojeneckém ústavu, člen dobrovolnického středoškolského klubu; člen neformální divadelní skupiny – benefice pro NNO Podané ruce; 2x podpořený projekt z dotace Make a conection; CASD: učitelka DSŠ dětí 1,5-15 let od svých 13 let, vedení mládeže 6 let, člen týmu Pošli to dál 6, člen kongresového týmu pro mládež
Mgr. Nikol Maďová
- funkce v projektu: zakladatelka spolku, PR, administrativní činnost
- vzdělání: Mgr. Kulturní dědictví v regionální praxi
- odborné zkušenosti: referent pro vědu a spolupráci s praxí na Slezské univerzitě v Opavě, Fakultě veřejných politik v Opavě
- praxe v NNO: CASD: učitelka DSŠ dětí 1,5-10 let, člen kongresového týmu pro mládež
Spolupracovníci a jejich podíl na projektu
Realizace ZŠ: ředitel, hlavní pedagog, asistent pedadoga/školní asistent),
Další spolupracovníci na chodu organizace, která provozuje ZŠ (viz. projekt Rosteme spolu v Malině).
Rodiče přispívají dobrovolnickou prací během brigád či organizací výletů apod.
Finance
Projekt byl financován z rozpočtu CASD v minulém roce: ano
Požadované prostředky
Žádáno od ASI | Jiné a vlastní zdroje | |
---|---|---|
Materiální náklady a služby | 50 000 CZK | 56 000 CZK |
Osobní a mzdové náklady | 30 000 CZK | 494 000 CZK |
Celkem | 80 000 CZK | 550 000 CZK |
Využití poskytnutých příspěvků
Poskytnutné příspěvky napomáhají vzniku projektu, pokrývají část počátečních nákladů, část provozních nákladů. Poskytnuté přispěvky projektu Rosteme v Malině spoluvytváří stabilní zázemí pro vznik nového projektu Malina učí. Zahájit provoz nového školního zařízení je z následujících důvodu v prvních letech kritické: - jsme soukromé zařízení (zřizovatelem není město, obec ani církev, propočet státního normativu je tak nižší) - jsme nově zapsání v rejstříku MŠMT (na hlavu žáka nám tak připadá jen 60% normativu) - nově vytvořené prostředí (máme počáteční investice spojené s vybavením prostor) - malá skupina děti (kapacita Základní školy se zaplňuje postupně, malý počet dětí pomáhá ve vytvoření charakteristické atmosféry a zaběhnutí režimu dne - příjem ze strany rodičů je omezen, normativ ze strany státu je udělen na hlavu žáka)
Žadatel
Název žadatele: Základní škola a Lesní mateřská škola Malina z. s.
IČ: 9153624
Webové stránky: www.kpmalina.cz
Řešitel: Jana Klodová