+420 736 461 515
info@asi-cs.cz
Podávání žádostí je nyní
zavřeno

Žádosti ASI-CS>Projekty>202622: Malina učí

202622: Malina učí

Ministerstvo školství schvaluje nová školská zařízení. Ještě před pár lety bylo obtížné či nemožné založit novou školu či školku. Jedná se o specifickou situaci, která po čase skončí, protože velké množství nově vznikajících škol bude brzy odpovídat demografické křivce a tak naplní potřebu společnosti v ČR. Na tuto skutečnosti reagují různě smýšlející subjekty (např. rychle rostoucí svobodná škola Erazim – síť škol s podtitulem „škola vole“). Jako křesťané máme touhu srdce na tuto situaci aktivně reagovat. V prosinci 2022 nám byla ministerstvem schválena Základní škola Malina. Pro komplikace s budovou školy nebyla v září 2024 otevřena. Opětovně byla schválena nyní v únoru 2025. Zařízení vychází z principů vzdělávání, jež popisuje E. G. White v knize Výchova. Tyto pilíře jsou identitou školy. Trojlístkem jsou PŘÍRODA, PRÁCE, CHARAKTER. Dalšími třemi pilíři jsou ODBORNOST, SVOBODA V ŘÁDU a VĚDOMÉ TECHNOLOGIE. Děti v této škole mají praktické příležitosti prohloubit principy NEW STARTU.

Oblast činnosti: Vzdělání

Zahájení projektu: 01. 01. 2026

Ukončení projektu: 31. 12. 2026

Počet placených pracovníků projektu: 3

Dobrovolníků v projektu: 0

Podrobné údaje

Cíle projektu (v bodech)

Cíle pro rok 2026:

  1. realizace volnočasových aktivity pro děti školního věku (badatelské dny)
  2. propagace Základní školy Malina 
  3. fundraizing za účelem rekonstruovat budovu
  4. vybavení zázemí spotřebním materiálem a potřebnými spotřebiči 
  5. zahájení činnosti Základní školy

V roce 2025 se z finačních důvodů nepodařilo zahájit činnost základní školy. Organizace neměla potřebné prostředky na rekonstrukci budovy školy. To, co se v této věci podařilo a proběhlo je:

  • opětovné podání žádosti a schválení ZŠ Malina Ministerstvem školství
  • získání jiné budovy pro provoz ZŠ Malina
  • vypracování stavebního projektu k rekonstrukci budovy školy a jeho schválení na příslušných úřadech
  • zajištění pedagogického týmu pro ZŠ
  • komunikace s rodiči, zájemci o vzdělávání v ZŠ Malina, besedy s rodiči
  • setkání rodin, badatelské dny a příměstský tábor pro děti školního věku a předškoláky
  • propagace nové základní školy, roznos letáků, placená inzerce, propagace na webu a sociálních sítích
  • příprava darovací výzvy na portálu darujme.cz

 

Výstupy projektu (v měrných jednotkách)

Reagujeme na místní potřebu rodičů, kteří nejsou spokojeni s úrovní státních škol v České Republice. Zároveň vnímáme potřeby uvnitř Církve adventistů sedmého dne (dále “církev”), kdy církev provozuje v České republice pouze jednu svou školu, která je mimo naši lokalitu (vzdálenost cca 380 km). 

Vnímáme, že v současnosti otevíráme možnost provozovat na Slezsku základní školu, kde jako věřící lidé máme hlavní slovo, můžeme projevit svůj charakter a uplatnit křesťanské hodnoty. Realizační tým souzní s tím, že jako křesťanské vytváříme místo, kde jsme věrní křesťanským morálním hodnotám. Rodiče vědí, že navazujeme na práci Lesní mateřské školy, vědí že vytváříme místo, kde se dětí mohou učit převážně v přírodě, v pohybu, zažít si zdravý životní styl, osvojit si uctivý, respektující způsob komunikace a kde klademe důraz na charakter, ctnosti a sebepoznání. Zároveň bychom rodičům rádi nabídli volitelné předměty, kdy očekáváme, že výuka Bible, by mohla být prvním z nich.

Zařízení vychází z principů vzdělávání, jež popisuje E. G. White v knize Výchova. Tyto pilíře slouží jako identita školy:
Příroda – je reálnou učebnou i učebnicí v mezipředmětových vazbách.
Společná práce – s pocitem sounáležitosti je zdrojem praktických dovedností a návyků.
Nabídka odborností – dává rozhled a přináší vnitřní motivací jít do hloubky.
Charakter – skrze inspirativní průvodce a život komunity.
Svoboda v řádu – realizovaná spoluvytvářením na ranním kruhu vede k zodpovědnosti.
Vědomé technologie – díky prevenci, konzultacím a smysluplné práce s nimi (od řemesla k automatizaci).

Probíhá komunikace se zájemci z řad rodičů. Pracujeme na propagaci a zviditelnění celého projektu. Prohlubujeme spolupráci v týmu a připravujeme budovu pro výuku.



Časový harmonogram (termíny hlavních etap projektu)

Propagace a fundraizing 

Badatelské dny - volnočasové aktivity pro školní děti

Provoz Základní školy - denně, běh roku je rozčleněn standardně do dvou školních pololetí a letních prázdnin. 

Rodinná setkání  - čtvrtletně

Besedy - příležitostně

Příměstské tábory - sezónně










Řešitelský tým (vzdělání, odborné zkušenosti, funkce, praxe v NNO)

Mgr. Jana Klodová

  • funkce v projektu: zakladatelka spolku, pedagogická koncepce, koordinace projektu
  • vzdělání: Mgr. Výchova ke zdraví (primární prevence) a křesťanská výchova pro 2. st. ZŠ, Mgr. Občanská výchova pro 2. st. ZŠ a pedagogika pro SŠ; kurz křesťanské celistvé pedagogiky F. Ketta (200h), kurz Montessori pedagogiky (40h), kurz Sfumato, kurz Hejného matematiky, kurz Etické výchovy, Spiralis rozvíjím svůj svět – sebezkušenostní vzdělávání (kompetence k podnikavosti, prezentační a komunikační kompetence)
  • odborné zkušenosti: Mateří Doušky - pedagog předškolní pedagogiky, Křesťanská akademie mladých - lektor primární prevence, autorka metodik v rámci EU projektu „Výchova demokratického občana“ (více viz. životopis v příloze).
  • praxe v NNO: ADRA: dobrovolník v kojeneckém ústavu, člen dobrovolnického středoškolského klubu; člen neformální divadelní skupiny – benefice pro NNO Podané ruce; 2x podpořený projekt z dotace Make a conection; CASD: učitelka DSŠ dětí 1,5-15 let od svých 13 let, vedení mládeže 6 let, člen týmu Pošli to dál 6, člen kongresového týmu pro mládež

Mgr. Nikol Maďová

  • funkce v projektu: zakladatelka spolku, PR, administrativní činnost
  • vzdělání: Mgr. Kulturní dědictví v regionální praxi
  • odborné zkušenosti: referent pro vědu a spolupráci s praxí na Slezské univerzitě v Opavě, Fakultě veřejných politik v Opavě
  • praxe v NNO: CASD: učitelka DSŠ dětí 1,5-10 let, člen kongresového týmu pro mládež

 

Spolupracovníci a jejich podíl na projektu

Realizace ZŠ: ředitel, hlavní pedagog, asistent pedadoga/školní asistent), 

Další spolupracovníci na chodu organizace, která provozuje ZŠ (viz. projekt Rosteme spolu v Malině).

Rodiče přispívají dobrovolnickou prací během brigád či organizací výletů apod.







Finance

Projekt byl financován z rozpočtu CASD v minulém roce: ano

Požadované prostředky

Žádáno od ASI Jiné a vlastní zdroje
Materiální náklady a služby 50 000 CZK 56 000 CZK
Osobní a mzdové náklady 30 000 CZK 494 000 CZK
Celkem 80 000 CZK 550 000 CZK

Využití poskytnutých příspěvků

Poskytnutné příspěvky napomáhají vzniku projektu, pokrývají část počátečních nákladů, část provozních nákladů. Poskytnuté přispěvky projektu Rosteme v Malině spoluvytváří stabilní zázemí pro vznik nového projektu Malina učí. Zahájit provoz nového školního zařízení je z následujících důvodu v prvních letech kritické: - jsme soukromé zařízení (zřizovatelem není město, obec ani církev, propočet státního normativu je tak nižší) - jsme nově zapsání v rejstříku MŠMT (na hlavu žáka nám tak připadá jen 60% normativu) - nově vytvořené prostředí (máme počáteční investice spojené s vybavením prostor) - malá skupina děti (kapacita Základní školy se zaplňuje postupně, malý počet dětí pomáhá ve vytvoření charakteristické atmosféry a zaběhnutí režimu dne - příjem ze strany rodičů je omezen, normativ ze strany státu je udělen na hlavu žáka)

Žadatel

Název žadatele: Základní škola a Lesní mateřská škola Malina z. s.

: 9153624

Webové stránky: www.kpmalina.cz

Řešitel: Jana Klodová